אוורור ובידוד גגות

איוורור ובידוד גגות רעפים ותקרה מסיבית

טיפים לבידוד ואוורור חללי גגות רעפים , איסכורית , שינגלס , ועוד

• יש לוודא שבחלל הגג תהיה זרימה חופשית של אויר מהחלק התחתון של הגג
• עד לחלק העליון וזאת ניתן לעשות בכמה אפשרויות
• יש להתקין רעפי אוורור בחלקו התחתון של הגג וגם בחלקו העליון
• אפשרות נוספת יש לבנות את ארגז הרוח ( כשמו כן הוא ) בסגירה מרושתת ועל ידי כך להחדיר אויר מחלקו התחתון של הגג.

בידוד הגג :

יש לבודד את ריצפת חלל הגג בבידוד המתאים לפי התקן משתי סיבות עיקריות :

א' – חימום הבית בחורף ישמור על טמפרטורה יחסית גבוה בתוך חלל הבית ( מבלי שהחום יצא דרך התקרה החוצה )

ב' – בקיץ בידוד ריצפת הגג תעקב את החום מחלל הגג לחדור לתוך הבית שילוב של בידוד ברצפת הגג . פתחי אוורור בחלקו התחתון של הגג ומפוח בריזר בחלקו העליון , יצרו זרימה של אויר מחלקו התחתון של חלל הגג ושאיבתו של האוויר החם החוצה כתוצאה מכך בקיץ תרד הטמפרטורה בחלל הגג באופן משמעותי.
בחדרים שמתחת לחלל הגג בעיקר בשעות אחה"צ והערב.

קביעת דרישות הבידוד התרמית נעשית לפי אזור האקלים שהבניין נמצא בו חלוקת הארץ לאזורי אקלים תהיה כמפורט בתקן הישראלי ת"י 1045 חלק 10 , כלהלן .

אזור א' – אזור רצועת החוף .
אזור ב' – אזור מישור החוף והשפלה , הנגב (למעט הר הנגב )

העמקים הצפוניים ומקומות אחרים.
אזור ג' – אזור ההר .
אזור ד' – אזור בקעת הירדן והערבה.

קיימים מספר סוגי גגות:

1.גג מסיבי משופע.
2.גג קל משופע ותקרה מסיבית.

3.גג קל משופע ללא תקרה מסיבית.1_home

בגג מסיבי משופע ממוקמת שכבת הרעפים מעל החלק המסיבי הקונסטרוקטיבי למטרת דקורציה.
שכבת הבידוד בין הרעפים לחלק המסיבי הופכת גג זה זהה לגג הפוך. החיסרון העיקרי מתבטא בקליטת חום רב המחמם את המסה התרמית של הגג. אנרגיה זו שנאגרה במסה, מועברת ישירות לחלל דירת המגורים בעונת הקיץ. בעונת החורף נוצרת בעיה הפוכה והעדר הבידוד התרמי מאפשר איבוד רב של אנרגיה בזמן החימום דירת המגורים.

בגג קל משופע ותקרה מסיבית שמעליו בוצע קירוי באמצעות גג משופע קל, כגון: גג רעפים,
לשיטה קיים יתרון היות וקרינת השמש אינה נוגעת ישירות במסת גג המבנה ובדרך זו ניתן למנוע את התחממות החללים בדירת המגורים. החיסרון מתבטא בכליאת האוויר החם בחללי הגג. בידוד גג המבנה באמצעות מבודדים תרמיים ואוורור הגג מונע למעשה את התחממות החללים והקרנתם הישירה על גבי מסת גג המבנה.

בגג קל אנו עדים לתופעה זהה כמתואר בגג קל משופע ולכן מומלץ להתייחס להמלצות כמצוין.

אחת הבעיות הנפוצות בבידוד תרמי בדירות מגורים היא שקשה לבודד בעיקר גגות רעפים. ביום חם טמפרטורת חלל הגג יכולה להגיע ל- 70 מעלות צלזיוס. קיימות טכנולגיות מתקדמות לאיורור ובידוד גגות רעפים,

כגון: בריזר מפוח חשמלי צנטרפוגלי להוצאת האוויר החם מחלל הגג.

ולכן מומלץ גם במקרה וגג המבנה הינו גג רעפים ולא גג שטוח להתייחס באותה חומרה לאוורור ובידוד הגג.

מומלץ לתכנן את המבנה מראש על פי מהלך השמש בחורף ובקיץ ועל פי תנאי מזג האוויר, כגון: רוחות, לחות,זרמי אוויר וכד'.

קיימת חשיבות מיוחדת בהתאמת מערכות הבידוד התרמי לתנאי הסביבה בה אנו בונים את ביתנו, עמידותו של חומר הבידוד בפני חום וקור, אש, רטיבות, פגעי אקלים וכד' .

ככלל מומלץ להתייעץ עם מומחים בנושא והתאמת המפרטים הטכניים לתקנים בנדון,
ת"י 557 ו/או ת"י 129 חלק 1 על כל נספחיו.

קיימת לעיתים קרובות תופעה שכיחה של פרסום מוצרי בידוד שונים ללא התאמה לתקנים ו/או לחילופין פרסום מוצרים בניגוד ו/או ללא ציון התקן הרלוונטי ו/או מגבלותיו של מוצר בידוד ביחס למיקומו והאופן בו עלינו להגן על דירת המגורים לאחר ביצוע עבודות הבידוד.

ככלל, חלקם של הקבלנים העוסקים בתחום אינו מודע לתקנים השונים, [ת"י] אופן ביצוע העבודה בדירת המגורים ועוד פרמטרים נוספים בעלי חשיבות רבה. בדרך זו אנו מקבלים למעשה מוצר שאינו תואם את המגבלות הקבועות בתקן ועלול במקרים מסוימים להוות כשל בטיחותי ממדרגה ראשונה.

סביר להניח כי הרשויות והמוסדות הממונים על האכיפה ובדיקת פרסומי החברות בתחום יתייחסו לפרסומים שונים המופיעות במדיה הכתובה ו/האלקטרונית ויוציאו הנחיות ברורות וחד משמעיות לציבור הצרכנים בפרט ולקבלני הביצוע ככלל.

קובע אלא יכולת הבידוד בכל נקודה ונקודה על הקיר.

לדוגמא: כאשר בקיר או גג רעפים בעל יכולת בידוד סבירה נוצר מקום בו הבידוד נמוך יותר בכושרו, כגון: גשרי קור. העיבוי יופיע באותם המקומות בהם הבידוד חלש יותר. כנ"ל לגבי חלונות, [שטחי זכוכית] היות ולשטחים אלו כושר בידוד נמוך, הטמפרטורה שלהם נמוכה מאוויר החדר נגרמת תופעת עיבוי על פני שטחים
הקירות וגג המבנה מפרידים בין החלל הפנימי לבין החלל החיצוני של הדירה. בעונת בחורף ההבדלים בטמפרטורה בין החוץ לבין הפנים מהותית ולכן קיימת חשיבות רבה לכושר הבידוד התרמי של הקירות והגג .